Πέμπτη, 19 Μαΐου 2016

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΣΟΚ: Μείωσαν 650 δισ. χρέος ΟΛΩΝ των άλλων χωρών ΕΚΤΟΣ της Ελλάδος, λόγω της συμπεριφοράς Τσίπρα!



ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΣΟΚ: Μείωσαν 650 δισ. χρέος ΟΛΩΝ των άλλων χωρών ΕΚΤΟΣ της Ελλάδος, λόγω της συμπεριφοράς Τσίπρα!

Φαίνεται ότι η Ελλάδα θα δεχθεί κάποια ελάφρυνση του χρέους. Δεν υπάρχει ακόμη καμία βεβαιότητα για αυτό διότι κάποιοι Γερμανοί πολιτικοί συνεχίζουν να διεξάγουν μάχες οπισθοφυλακής για να το αποτρέψουν. Αυτό που είναι βέβαιο ωστόσο, είναι πως όλες οι χώρες της ευρωζώνης, με εξαίρεση την Ελλάδα, απολαμβάνουν ελάφρυνση χρέους από τις αρχές του 2015. Αυτό μπορεί να φαίνεται περίεργο σε κάποιον από έξω. Είναι απαραίτητη εδώ κάποια εξήγηση.

Το QE ως ελάφρυνση χρέους για την ευρωζώνη: Αλλά όχι για την Ελλάδα
Στο πλαίσιο της νέας πολιτικής της «ποσοτικής χαλάρωσης” (QE), η ΕΚΤ έχει αγοράσει κρατικά ομόλογα χωρών της ευρωζώνης από τον Μάρτιο του 2015. Από την έναρξη αυτής της νέας πολιτικής, η ΕΚΤ έχει αγοράσει σχεδόν 645 δισ. ευρώ σε κρατικά ομόλογα. ΚΑι έχει ανακοινώσει ότι θα συνεχίσει να το κάνει, με επιταχυνόμενο μηνιαίο ρυθμό, μέχρι τον Μάρτιο του 2017 τουλάχιστον. Μέχρι τότε, θα έχει αγοράσει περίπου 1.500 δισ. ευρώ σε κρατικά ομόλογα. Η πρόθεση της ΕΚΤ είναι να ρίξει λεφτά στην οικονομία. Με τον τρόπο αυτό, ελπίζει να βγάλει την οικονομία της ευρωζώνης από τη στασιμότητα.
Δεν έχω πρόβλημα με αυτό. Αντιθέτως, είμαι υπέρμαχος μιας τέτοιας πολιτικής. Με αυτό που έχω πρόβλημα είναι με το γεγονός ότι η Ελλάδα εξαιρείται από αυτό το πρόγραμμα QE. Η ΕΚΤ δεν αγοράζει ελληνικά κρατικά ομόλογα. Ως αποτέλεσμα, η ΕΚΤ αποκλείει την Ελλάδα από την ελάφρυνση χρέους που χορηγεί στις άλλες χώρες της ευρωζώνης.
Πώς είναι αυτό δυνατόν; Όταν η ΕΚΤ αγοράζει κρατικά ομόλογα από μια χώρα της ευρωζώνης, είναι σαν αυτά τα ομόλογα να παύουν να υφίστανται. Αν και τα ομόλογα παραμένουν στον ισολογισμό της ΕΚΤ (στην πραγματικότητα, τα περισσότερα από αυτά καταγράφονται στους ισολογισμούς των εθνικών κεντρικών τραπεζών), δεν έχουν οικονομική σημασία πλέον.
Κάθε υπουργείο Οικονομικών θα πληρώνει τόκους για αυτά τα ομόλογα, αλλά οι κεντρικές τράπεζες θα επιστρέφουν αυτές τις πληρωμές των τόκων στο τέλος του χρόνου, στα ίδια υπουργεία. Αυτό σημαίνει πως όσο τα κρατικά ομόλογα παραμένουν στους ισολογισμούς των εθνικών κεντρικών τραπεζών, οι εθνικές κυβερνήσεις δεν πληρώνουν τόκους πια για το χρέος που διατηρούν στα βιβλία των κεντρικών τραπεζών. Όλες αυτές οι κυβερνήσεις απολαμβάνουν ελάφρυνση χρέους.

Πόσο μεγάλη είναι η ελάφρυνση χρέους που απολαμβάνουν οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης;

Ο πίνακας 1 δίνει την απάντηση. Δείχνει τις σωρευτικές αγορές ομολόγων από την ΕΚΤ, από τον Μάρτιο του 2015 μέχρι τον Απρίλιο του 2016. Όσο αυτά τα ομόλογα διατηρούνται στους ισολογισμούς της ΕΚΤ ή στις εθνικές κεντρικές τράπεζες, οι κυβερνήσεις δεν πρέπει να πληρώνουν τόκο για αυτά τα ομόλογα. Η ΕΚΤ έχει ανακοινώσει πως όταν φθάσει η λήξη αυτών των ομολόγων, θα αγοράσει ένα αντίστοιχο ποσό ομολόγων στην δευτερογενή αγορά.

Παρατηρούμε ότι η συνολική ελάφρυνση χρέους που χορηγείται από την ΕΚΤ μέχρι τώρα στις χώρες της ευρωζώνης, αντιστοιχεί σε 645 δισ. ευρώ. Παρατηρούμε επίσης την απουσία της Ελλάδας και το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος αντίπαλος της ελάφρυνσης χρέους για την Ελλάδα, η Γερμανία, απολαμβάνει την μεγαλύτερη ελάφρυνση χρέους από την ΕΚΤ.
Η ανακοίνωση της ΕΚΤ ότι θα συνεχίσει το πρόγραμμα QE μέχρι τουλάχιστον τον Μάρτιο του 2017 και ότι θα επιταχύνει τις μηνιαίες αγορές ομολόγων (από 60 δισ. δολάρια σε 80 δισ. δολάρια μηνιαίως), υποδηλώνει ότι η ελάφρυνση χρέους η οποία θα έχει χορηγηθεί τον Μάρτιο του 2017 θα έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με τα στοιχεία του Πίνακα 1.
Για πολλές χώρες, αυτό αντιστοιχεί σε ελάφρυνση χρέους μεγαλύτερη του 10% του ΑΕΠ.



Η Ελλάδα αποκλείεται από το πρόγραμμα QE και ως εκ τούτου από την ελάφρυνση χρέους που προκύπτει ως αποτέλεσμα του προγράμματος αυτού.
Η ΕΚΤ δίνει έναν τεχνικό λόγο για αυτή την εξαίρεση: τα ελληνικά κρατικά ομόλογα δεν πληρούν τα κριτήρια ποιότητας που απαιτούνται από την ΕΚΤ στο πλαίσιο του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης. Αλλά αυτό είναι εξαιρετικά παράδοξο.
Οι χώρες που έχουν εκδώσει ομόλογα «ποιότητας” απολαμβάνουν ελάφρυνση χρέους.

Από τη στιγμή που βρίσκονται στους ισολογισμούς των κεντρικών τραπεζών, αυτά τα ομόλογα παύουν να υπάρχουν από οικονομική άποψη. Είναι σαν να ρίχνονται στον σκουπιδοτενεκέ.
Ως εκ τούτου όλη αυτή η επιχείρηση αντιστοιχεί σαν να ρίχνουν τα καλά ομόλογα στον σκουπιδοτενεκέ, αλλά όχι τα κακά ομόλογα.
Ο αποκλεισμός της Ελλάδας δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου ανυπέρβλητου τεχνικού προβλήματος. Αυτά τα τεχνικά προβλήματα μπορούν εύκολα να υπερβληθούν όταν υπάρχει η πολιτική βούληση να γίνει αυτό.

Ο αποκλεισμός της Ελλάδας είναι το αποτέλεσμα μιας πολιτικής απόφασης που έχει στόχο να τιμωρήσει μια χώρα που έχει άσχημη συμπεριφορά.
Είναι καιρός οι διακρίσεις εναντίον της Ελλάδας να σταματήσουν και μια χώρα που δυσκολεύεται κάτω από το βάρος του τεράστιου χρέους, να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως οι άλλες χώρες της ευρωζώνης που απολαμβάνουν σιωπηλή ελάφρυνση χρέους που οργανώθηκε από την ΕΚΤ.
*Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο VoxEU.org, ένα policy portal που ιδρύθηκε από το Center for Economic Policy Research (CEPR)
Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ:

http://voxeu.org/article/ecb-grants-debt-relief-all-eurozone-nations-except-greece

του Paul de Grauwe
capital.gr
politika-gr.
http://feedproxy.google.com

The ECB grants debt relief to all Eurozone nations except Greece

Paul De Grauwe 13 May 2016

Greece may be about to get some debt relief, although there is still resistance to the idea. This column argues that the ECB has been providing other Eurozone countries with debt relief since early 2015 through its programme of quantitative easing. The reason given for excluding Greece from the QE programme – the ‘quality’ of its government bonds – can easily be overcome if the political will exists to do so. It is time to start treating a country struggling under the burden of immense debt in the same way as the other Eurozone countries are treated.

It looks like Greece may get some debt relief.1 There is as yet no certainty about this because some German politicians continue to conduct rear-guard battles to prevent it.

What is certain, however, is that all Eurozone countries, with the exception of Greece, have been enjoying debt relief since early 2015. That may seem surprising to the outsider. Some explanation is necessary here.
QE as EZ debt relief: But not for Greece

As part of its new policy of ‘quantitative easing’ (QE), the ECB has been buying government bonds of the Eurozone countries since March 2015. Since the start of this new policy, the ECB has bought about €645 billion in government bonds. And it has announced that it will continue to do so, at an accelerated monthly rate, until at least March 2017 (Draghi and Constâncio 2015). By then, it will have bought an estimated €1,500 billion of government bonds. The ECB’s intention is to pump money in the economy. In so doing, it hopes to lift the Eurozone economy out of stagnation.

I have no problems with this. On the contrary, I have been an advocate of such a policy (De Grauwe and Ji 2015). What I do have problems with is the fact that Greece is excluded from this QE programme. The ECB does not buy Greek government bonds. As a result, the ECB excludes Greece from the debt relief that it grants to the other countries of the Eurozone.

How is this possible? When the ECB buys government bonds from a Eurozone country, it is as if these bonds cease to exist. Although the bonds remain on the balance sheet of the ECB (in fact, most of these are recorded on the balance sheets of the national central banks), they have no economic significance anymore. Each national treasury will pay interest on these bonds, but the central banks will refund these interest payments at the end of the year to the same national treasuries. This means that as long as the government bonds remain on the balance sheets of the national central banks, the national governments do not pay interest anymore on the part of its debt held on the books of the central bank. All these governments enjoy debt relief.

How large is the debt relief enjoyed by the governments of the Eurozone? Table 1 gives the answer. It shows the cumulative purchases of government bonds by the ECB since March 2015 until the end of April 2016. As long as these bonds are held on the balance sheets of the ECB or the national central banks, governments do not have to pay interest on these bonds. The ECB has announced that when these bonds come to maturity, it will buy an equivalent amount of bonds in the secondary market. We observe that the total debt relief granted by the ECB until now (April 2016) to the Eurozone countries amounts to €645 billion. We also note the absence of Greece and the fact that the greatest adversary of debt relief for Greece, Germany, enjoys the largest debt relief from the ECB.

The announcement of the ECB that it will continue its QE programme until at least March 2017 and that it will accelerate its monthly purchases (from €60 billion to €80 billion a month) implies that the debt relief that will have been granted in March 2017 will have more than doubled compared to the figures in Table 1. For many countries, this will amount to debt relief of more than 10% of GDP.

Table 1 Cumulative purchases of government bonds (end of April 2016)
(million euros)



Source: ECB (for details on the ECB’s asset purchase programmes, see https://www.ecb.europa.eu/mopo/implement/omt/html/index.en.html).

Greece is excluded from the QE programme, and thus from the debt relief that arises as a result of this programme. The ECB gives a technical reason for this exclusion: Greek government bonds do not meet the quality criteria required by the ECB in the framework of its QE programme. But that is extremely paradoxical. Countries that have issued ‘quality’ bonds enjoy debt relief. As soon as they are on the central banks’ balance sheets, these bonds cease to exist from an economic point of view. It is as if they are thrown in the dustbin. Thus this whole operation amounts to throwing the good bonds in the dustbin, but not the bad bonds.

The exclusion of Greece is not the result of some unsurmountable technical problem. These technical problems can easily be overcome when the political will exists to do so. The exclusion of Greece is the result of a political decision that aims at punishing a country that has misbehaved.

It is time that the discrimination against Greece stops and that a country struggling under the burden of immense debt is treated in the same way as the other Eurozone countries that have been enjoying silent debt relief organised by the ECB.
References

De Grauwe, P. and Y. Ji (2015), “Quantitative easing in the Eurozone: It's possible without fiscal transfers”, VoxEu.org, 15 January.

Draghi, M. and V. Constâncio (2015), “Introductory statement to the press conference (with Q&A)”, 3 December.
Endnotes
http://voxeu.org/article/ecb-grants-debt-relief-all-eurozone-nations-except-greece