Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2016

Μαρία Ρούσσου Σχεδιάστρια διαδραστικών προγραμμάτων εικονικής πραγματικότητας, ερευνήτρια, παραγωγός και εκπαιδευτικός






Μαρία Ρούσσου

Σχεδιάστρια διαδραστικών προγραμμάτων εικονικής πραγματικότητας, ερευνήτρια, παραγωγός και εκπαιδευτικός. Κύριο ενδιαφέρον της, η έρευνα και η πρακτική εφαρμογή της εικονικής πραγματικότητας σε τομείς όπως η εκπαίδευση και ο πολιτισμός. Γεννημένη το 1969 στο Σικάγο από Έλληνες γονείς. Στην ηλικία των οχτώ ετών μετακομίζει μαζί με την οικογένειά της στην Αθήνα, όπου συναντά προβλήματα λόγω της γλώσσας. Έτσι, με μέτρια επίδοση στα σχολικά μαθήματα (κατά δική της κρίση) υπερπροσπαθεί και στο τέλος καταφέρνει να μπει στο πανεπιστήμιο Αθηνών. Σήμερα, με δική της εταιρεία εικονικής πραγματικότητας και το μόλις δύο ετών γιο της, παρέχει στην Ελλάδα μοναδικά προγράμματα εικονικής πραγματικότητας. Οι σπουδές και το έργο της, εν συντομία είναι οι εξής:

1987-1992: Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ) Εφαρμοσμένη Πληροφορική με ειδίκευση στην Επιστήμη Υπολογιστών.

1993-1997: Master in Fine Arts (MFA), Ηλεκτρονικές Τέχνες, Σχολή Καλών Τεχνών, με ειδίκευση στα Διαδραστικά Ψηφιακά μέσα, Βιντεοτέχνη στο Πανεπιστήμιο του Ιλλινόις στο Σικάγο.

1994-1997: Master στην Ηλεκτρολογική Μηχανική και της Επιστήμη Υπολογιστών (EECS). Η διατριβή της είχε θέμα το Σχεδιασμό και την Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος Εικονικής Πραγματικότητας στο Πανεπιστημίου του Ιλλινόις.

Εκείνη την περίοδο συμμετείχε ως διευθύντρια σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης στο πρόγραμμα NICE, ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για μικρά παιδιά στο σύστημα εικονικής πραγματικότητας τεχνολογίας CAVE® στο Electronic Visualization Factory του Σικάγο.


Επιπλέον, ανέλαβε τη διεύθυνση παραγωγής στο έργο του καλλιτέχνη Muntadas, The File Room, το πρώτο διαδραστικό αρχείο εκατοντάδων περιπτώσεων πολιτισμικής λογοκρισίας στο Διαδίκτυο και μια πρωτοποριακή εγκατάσταση στο χώρο του Chicago Cultural Center. Σχεδίασε και ανέπτυξε (σε HTML) το ηλεκτρονικό αρχείο καθώς και την εγκατάστασής του στο χώρο της έκθεσης, η οποία μέσα σε 4 μήνες δέχθηκε πάνω από 80.000 επισκέπτες.

1997-1998: Walker Art Center, Minneapolis. Υπεύθυνη έρευνας, σχεδιασμού και δημιουργίας τμήματος του διαδικτυακού προγράμματος artsconnected.org, με καινοτόμες διαδραστικές εκπαιδευτικές εφαρμογές βασισμένες στη συλλογή σύγχρονης τέχνης του μουσείου, για παιδιά ηλικίας 6-18 και δασκάλους. Μέλος της πενταμελούς ομάδας ανάπτυξης του προγράμματος Integrated Arts Information Access για την ψηφιοποίηση της συλλογής 8.000 αντικειμένων του μουσείου και την παρουσίαση τους στο Διαδίκτυο (συνολικός προϋπολογισμός έργου 1 εκατ. Δολάρια).

1998-2002: Υπεύθυνη οργάνωσης, διαχείρισης και λειτουργίας του τμήματος εικονικής πραγματικότητας στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Πεδίο της δουλειάς της ο σχεδιασμός, η εδραίωση και η διεύθυνση της παρουσίας του ΙΜΕ στο χώρο της τρισδιάστατης εικονικής πραγματικότητας, μέσω της εγκατάστασης των πρώτων προβολικών συστημάτων εικονικής πραγματικότητας στην Ελλάδα, των οποίων ήταν υπεύθυνη και για τον προσδιορισμό, τη συντήρηση και την ανανέωση. Για να το επιτύχει αυτό συγκρότησε μια ομάδα καλλιτεχνών και προγραμματιστών για υποδομές και εκθέσεις εικονικής πραγματικότητας. Παράλληλα, συνεργάστηκε και με επαγγελματίες και φοιτητές του εξωτερικού. Ακόμα, ήταν υπεύθυνη επικοινωνίας με τα ΜΜΕ, το οποίο περιελάμβανε συμμετοχή σε συνέδρια και επιτροπές και σύνταξη προτάσεων και παρουσιάσεων. Τελικά δημιούργησε ένα πλήρες και πρωτοποριακό εκθεσιακό περιβάλλον με τεχνολογίες αιχμής (το πρώτο και μοναδικό στην Ελλάδα που είναι ανοιχτό στο ευρύ κοινό) και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού και εκθεσιακού υλικού πλαισιώνει τα εκθέματα. Ενδεικτικά είναι:

Ο ναός του Δία στην Ολυμπία: εσωτερικά και εξωτερική λεπτομερής αναπαράσταση, την οποία ο επισκέπτης/η επισκέπτρια παρακολουθεί με 3D γυαλιά, αποκτώντας την αίσθηση του βάθους.


Το μαγικό Βεστιάριο: η ελληνική ενδυμασία στη Βυζαντινή και Κλασσική ιστορία.


EYPHKA!!! Iστορίες από τον Αρχιμήδη: μέσα από διαδραστικά εικονικά πειράματα, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα, συμμετέχοντας ενεργά, να μάθουν για το θεώρημα υπολογισμού του όγκου της σφαίρας σε συνδυασμό με το νόμο ισορροπίας του ζυγού, την αρχή της υδροστατικής και το περίφημο ΕΥΡΗΚΑ, την εφεύρεση του κοχλία για μεταφορά νερού από χαμηλότερη σε υψηλότερη στάθμη, την ιστορία με τα παραβολικά κάτοπτρα αλλά και τις δαγκάνες, οι οποίες χρησιμοποιούνταν για να αναποδογυρίζονται τα πλοία των Ρωμαίων.


2000 – 2002: TOURBOT “Interactive Museum Telepresence Through Robotic Avatars”, χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ, IST-1999-12643. Συμμετοχή στην ομάδα για τον προσδιορισμό διεπαφής και χρήσης του ρομπότ στο μουσείο και στη σύνταξη των αντίστοιχων παραδοτέων. Συγγραφή επιστημονικών εισηγήσεων και παρουσίαση σε διεθνή συνέδρια.

2002-2006: Διδακτορικό στην Επιστήμη Υπολογιστών με ειδίκευση την εικονική πραγματικότητα και την επικοινωνία ανθρώπου-υπολογιστή (PhD in VR/HCI) στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου (UCL). Κατά τη διάρκεια αυτού, και συγκεκριμένα την περίοδο 2002 – 2005 συμμετείχε στο CREATE “Constructivist Mixed Reality For Design, Education and Cultural Heritage”, ένα πειραματικό σχέδιο που υποστηρίζεται από την Ε.Ε., ως μέρος του προγράμματος Information Society Technologies. Ήταν υπεύθυνη ιδέας, διαμόρφωσης ομάδας, συντονισμού και σύνταξης πρότασης, εννοιολογικού και εκπαιδευτικού σχεδιασμού, μελέτης προδιαγραφών ευχρηστίας και σχεδιασμού εφαρμογών του έργου CREATE για την ανάπτυξη φωτορεαλιστικής βιωματικής αλλά και διαδραστικής συμμετοχικής εμπειρίας σε περιβάλλον Εικονικής Πραγματικότητας με αναπαράσταση τμημάτων του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Μεσσήνης και εφαρμογών χωροταξίας πόλεων.


2003-σήμερα: Ιδρύτρια της ομόρρυθμης εταιρείας makebelieve design & consulting, την οποία και διοικεί ως υπεύθυνη οικονομικής διαχείρισης, επικοινωνίας και προβολής και συντονίστρια προσωπικού, που έχει βάση την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η εταιρεία αυτή έχει ολοκληρώσει πάνω από 50 έργα μέχρι σήμερα, και ασχολείται με το να δημιουργεί διαδραστικές ψηφιακές εμπειρίες, με κέντρο το χρήστη, σχετικά με τις σύγχρονες πρακτικές και έρευνα στους τομείς της εκπαιδευτικής και πολιτιστικής τεχνολογίας, της διασκέδασης και του marketing. Γνωστή για ένα τοίχο εικονικής πραγματικότητας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, έργο υποδομής, που δίνει στους φοιτητές τη δυνατότητα να δημιουργήσουν τα δικά τους εικονικά περιβάλλοντα, ακόμα και χωρίς ειδικές γνώσεις στους υπολογιστές και με εστίαση σε κλάδους όπως η μουσειολογία, η αρχαιολογία, κλπ.


Επιπλέον, δημιούργησαν μια ψηφιακή ταινία που συνοδεύει το περιεχόμενο της έκθεσης του Μουσείου Επεξεργασίας Μαρμάρου της Τήνου, με ακριβή μοντελοποίηση 3D μεταφορικών αμαξιών του 20ου αιώνα, ιστορικές φωτογραφίες, σκίτσα, animation, 3D ήχους κλπ, για να το συνδέσει με ενδιαφέροντα τρόπο με την ιστορία.


2004-2008: INTUITION–Δίκτυο Αριστείας (Network Of Excellence) χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. (FP6 NoE IST-507248-2), σε Virtual Reality and Virtual Environments Applications for Future Workspaces. Συμμετείχε ως επιστημονικός σύμβουλος και συνεργάτης του ΕΠΙΣΕΥ (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο) που είναι Συντονιστής του Δικτύου, σε θέματα εφαρμογών Εικονικής Πραγματικότητας. Η δράση της περιελάμβανε συμμετοχή σε συναντήσεις, ομάδες εργασίας, σύνταξη των “roadmaps”, οργάνωση επιστημονικών θεμάτων των συνεδρίων, κ.ά.

Την ίδια ακριβώς εποχή πήρε μέρος στο EPOCH – Δίκτυο Αριστείας (Network Of Excellence), χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. (IST-2002-507382), σε Excellence in Processing Open Cultural Heritage. Η εταιρεία makebelieve πήρε μέρος στο δίκτυο ως μικρομεσαία επιχείρηση (SME). Το EPOCH υπήρξε δίκτυο 100 περίπου εταίρων (ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, ερευνητικών κέντρων και εταιρειών) που ασχολούνται με τον ευρύτερο χώρο της πολιτισμικής τεχνολογίας, και συντάσσονται για να βελτιώσουν την ποιότητα και αποτελεσματικότητα της χρήσης των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας για την πολιτιστική κληρονομιά (Information and Communication Technology for Cultural Heritage). Συμμετοχή σε συναντήσεις, σύνταξη κειμένων, κ.ά.

2008-2010: Διδάσκει στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, ενώ συμμετείχε ως συντονίστρια και διδάσκουσα στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε Μουσειακές Σπουδές.

Έχει δουλέψει σε Ελλάδα και Ηνωμένο Βασίλειο και είναι μέλος των ACM (Association of Computing Machinery), IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers), Board of Trustees of the Institute for the Visualization of History, Massachussets, USA, on the International Advisory Board of the child Art Foundation, Washington DC and on the Editorial Board of the Acm Computers in Entertainment Journal. ICOM (International Council of Museums), AAM, AACE.

Οι εργασίες της γνώρισαν διεθνή αναγνώριση, συμμετέχει τακτικά σε επιτροπές σχεδιασμού και οργάνωσης εκθέσεων και συνεδρίων, έχει κάνει πολλές διαλέξεις και έχει εκπροσωπήσει το ΙΜΕ ως υπεύθυνη έρευνας και τεχνικής υλοποίησης σε τρία ευρωπαϊκά προγράμματα IST, ενώ συνολικά έχει συμμετάσχει σε έξι. Έχει, επίσης, κάνει επιστημονικές μεταφράσεις βιβλίων και περιοδικών πληροφορικής (π.χ. PC World & PC Magazine).Έχει γράψει άρθρα σε βιβλία και εφημερίδες, αλλά και αυτόνομα.


Μερικά άρθρα της είναι:
High-end interactive media in the museum. Αύγουστος 1999. Experiences from the use of a robotic avatar in a museum setting. Νοέμβριος 2001. Reviving the past: cultural heritage meets virtual reality. Νοέμβριος 2001.
The CREATE Project: Mixed Reality for Design, Education, and Cultural Heritage with a Constructivist Approach. Οκτώβριος 2003.
A User-Centered Approach on Combining Realism and Interactivity in Virtual Environments. Μάρτιος 2004.
VR for Public Consumption. Μάρτιος 2004.
A versatile large-scale multimodal VR system for cultural heritage visualization. Νοέμβριος 2006.
A VR Playground for Learning Abstract Mathematics Concepts. Ιανουάριος 2009.
Ιστοσελίδες
http://www.evl.uic.edu/core.php?mod=4&type=4&indi=338
http://www.makebelieve.gr/mb/www/
http://www.computer.org/portal/web/guest/home/
http://www.digicult.it/digimag/article.asp?id=801
http://www.youtube.com/watch?v=PLqlTaT3Bgk
http://www.youtube.com/user/mroussou
http://library.thinkquest.org/20117/oiroussou.html
http://www.scientificcommons.org/maria_roussou
http://www.rhizome.org/profile.php?1047236
http://www.vrst.ploegos.com/advanceprogram.htm

http://atlaswikigr.wikifoundry.com/page/%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%B1+%CE%A1%CE%BF%CF%8D%CF%83%CF%83%CE%BF%CF%85