Κυριακή, 20 Μαρτίου 2016

Το καταραμένο τζαμί στο Μοναστηράκι...


Όπως βγαίνετε από τον σταθμό του μετρό, στον πεζόδρομο του Μοναστηρακίου, δεξιά δεσπόζει το μουσουλμανικό τζαμί. Το έχτισε το 1759 ο Τζισταράκης, που ήταν βοεβόδας, δηλαδή, διοικητής της Αθήνας.
"Βοεβόδας (ή βοϊβόδας) είναι τίτλος που έφεραν στρατιωτικοί και πολιτικοί διοικητές επαρχιών στις σλαβικές χώρες και την Τουρκία. Ο όρος Βοεβόδας είναι σλαβικής προέλευσης και προέρχεται από τις λέξεις vojevoda, που στα παλαιοσλαβικά ήταν ο bellidux, δηλαδή ο αρχηγός του στρατού, αλλά πάντοτε είχε ευρύτερο περιεχόμενο"

Athens- Monastiraki_1909_George Higgins Moses
Τζαμί Τζισταράκη 1909-12. 

Στο σιδηροδρομικό σταθμό (πάνω στην ταράτσα) διακρίνεται ένα από τα δύο πήλινα αγάλματα που υπήρχαν στη στέψη του κτηρίου. Φωτογράφος: George Higgins Moses, Πρέσβης των Η.Π.Α. στην Ελλάδα: 1909-1912 . Τεκμηρίωση Δέσποινα Δρεπανιά – Η Αθήνα μέσα στο Χρόνο 











Ο Τζισταράκης, για να εξασφαλίσει τον απαραίτητο ασβέστη για την ανέγερση του τζαμιού, γκρέμισε έναν κίονα από τον διπλανό ναό του Ολυμπίου Διός. Τότε, σύμφωνα με τον θρύλο, ξεκίνησε η κατάρα. 

Οι Τούρκοι δε συμφωνούσαν με οποιαδήποτε μετακίνηση ή καταστροφή αρχαίων μνημείων. Θεωρούσαν κάθε τέτοια πράξη ιερόσυλη και πίστευαν ότι προκαλούσε συμφορές. Οι βέβηλοι τιμωρούνταν αυστηρά. 

Ο Τζισταράκης προσπάθησε να αποφύγει τις συνέπειες της πράξης του. Για να δωροδοκήσει τον πασά του Ευρίπου, που ήταν ανώτερός του και υπεύθυνος για την Αθήνα, του έστειλε δεκάδες πουγκιά, γεμάτα με γρόσια. 

Η πράξη του όμως, ήταν ασυγχώρητη και ο Τζισταράκης καθαιρέθηκε. Οι Τούρκοι δεν μπορούσαν να εμποδίσουν την κατάρα, που πίστευαν ότι απελευθερώθηκε από τη γη, με το γκρέμισμα της κολόνας. 

Έτσι, όταν την ίδια χρονιά εμφανίστηκε πανώλη, θεωρήθηκε πως ήταν η κατάρα της βεβήλωσης του αρχαίου ναού. Κατά τη διάρκεια της επανάστασης, το τζαμί χρησιμοποιήθηκε ως χώρος συνελεύσεων της Κοινότητας. Αργότερα χρησιμοποιήθηκε σαν αποθήκη, στρατώνας, ακόμα και σαν φυλακή. 

Σήμερα ανήκει στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, φιλοξενεί μια εντυπωσιακή συλλογή κεραμικών και είναι το μόνο επισκέψιμο τζαμί της Αθήνας. Η αρχική φωτογραφία που δείχνει το Μοναστηράκι το 1928 είναι του Julius Gross, και την εντόπισε ο συλλέκτης Θεόδωρος Μεταλληνός....

Πριν δύο χρόνια, στις 18 Οκτωβρίου 2008, το περιοδικό ‘Γεωτρόπιο’ της Σαββατιάτικης Ελευθεροτυπίας, (τεύχος 444) είχε ένα εκτενές αφιέρωμα στα Τζαμιά της Ελλάδας, το οποίο κάλυπτε σχεδόν το σύνολο της ύλης του περιοδικού. Το οδοιπορικό - με κείμενο και φωτογραφίες - ήταν της Φωτεινής Πιπιλή. Η έρευνά της, όπως λέει η ίδια, κράτησε οκτώ χρόνια. Αθήνα, Γιάννενα, Γιαννιτσά, Διδυμότειχο, Δράμα, Ελασσόνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Καστοριά, Κόνιτσα, Κρήτη (Χανιά, Ρέθυμνο, Αγ. Νικόλαος), Λάρισα, Λέσβος, Ναύπλιο, Ρόδος, Σέρρες, Τρίκαλα και Χαλκίδα ήταν οι πόλεις στις οποίες φωτογραφήθηκαν τζαμιά και άλλα ισλαμικά κτήρια. Φυσικά, τζαμιά και ισλαμικά μνημεία υπάρχουν και σε άλλες πόλεις.

Αρκετά από τα τζαμιά αυτά, όπως λέει το περιοδικό, χτίστηκαν επάνω σε χριστιανικές εκκλησίες, όπως το τζαμί στον Μεσαγρό της Μυτιλήνης, (επάνω στο Ναό του Αγ.Ιωάννη), στα Χανιά, όπου στο Ναό του Αγίου Νικολάου από τη μία είναι το καμπαναριό και από την άλλη ορθώνεται ο μιναρές, (τον οποίον οι Τούρκοι είχαν φτιάξει, αφού είχαν μετατρέψει την εκκλησία σε στρατώνα για τάγμα γενίτσαρων!), το τέμενος ‘Καρά Μουσά’ στο Ρέθυμνο, (όπου στην θέση του υπήρχε Μονή αφιερωμένη στην Αγία Βαρβάρα), στα Γιάννενα, όπου το Φετιχέ τζαμί (συνώνυμο των Αθηνών) χτίστηκε επάνω στον μητροπολιτικό Ναό του Αρχάγγελου Μιχαήλ - προστάτη της πόλης, στην Καστοριά και αλλού.

Σε μία περίπτωση, στο τζαμί Τζισταράκη (φωτο), στο Μοναστηράκι, ο βοεβόδας (διοικητής) Τζισταράκης δεν δίστασε να ρίξει τον 17ο κίονα του περίλαμπρου ναού του Ολυμπίου Διός για να τον μετατρέψει σε ασβέστη για το κτίσιμο του τζαμιού.

Σύμφωνα με την Πιπιλή σε κάποια από αυτά τα τζαμιά η αναζήτηση περαιτέρω στοιχείων συναντούσε ‘εμπόδια’ καθώς το Υπουργείο είχε αποφασίσει να εκδώσει ειδικό βιβλίο για τα ισλαμικά μνημεία την Ελλάδα (?).

Σχετικά, γράφουν τα ΝΕΑ (12/3/2009): Εκατόν ενενήντα μνημεία της άγνωστης πολιτιστικής κληρονομιάς που άφησε η Τουρκοκρατία στην Ελλάδα, μελετήθηκαν, αποκαταστάθηκαν, κάποια παραδόθηκαν σε πολιτιστικές χρήσεις και παρουσιάζονται για πρώτη φορά όλα μαζί από το υπουργείο Πολιτισμού, σε έναν τόμο που επιχειρεί την πρώτη συνολική παρουσίαση της "οθωμανικής αρχιτεκτονικής" στην Ελλάδα (?).

Στις 26 έως και 28 Φεβρουαρίου 2010, στο αμφιθέατρο «Παναγής Παναγιωτόπουλος» της Πολυτεχνικής Σχολής διεξήχθη Σεμινάριο με θέμα «Αποκατάσταση Οθωμανικών Μνημείων». Το σεμινάριο που διοργάνωσε το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. «κάλυψε θεματικές ενότητες ιστορικού, θεωρητικού και θεσμικού περιεχομένου καθώς και θέματα γενικού προβληματισμού σχετικά με τις μεθόδους και τις τάσεις αποκατάστασης των οθωμανικών μνημείων στο διεθνή χώρο. Επίσης, θα παρουσιαστεί ο τρόπος διαχείρισης και αποκατάστασης Οθωμανικών Μνημείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό». Για τους σκοπούς του Σεμιναρίου κλήθηκαν να συμμετάσχουν επιστήμονες από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Τουρκία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη, την Αίγυπτο.

Σχετική σελίδα στο facebook για την προστασία των τζαμιών υπάρχειΕΔΩ.

Για την ανακαίνιση - συντήρηση του Φετιχιέ τζαμιού στην Αθήνα, - για το οποίο έχει ξεσπάσει σάλος για το ενδεχόμενο να επαναλειτουργήσει «για τις ανάγκες των χιλιάδων μουσουλμάνων (λαθρο)μεταναστών της Αθήνας – το υπουργείο Πολιτισμού ισχυρίζεται ότι υπάρχει «υποχρέωση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, που χρηματοδότησε την αναστήλωση των μνημείων της αρχαίας Αθήνας».

Βεβαίως, όλοι γνωρίζουν ότι την αποκατάσταση του Φετιχιέ τζαμιού ή «Τζαμιού της νίκης» που χτίστηκε από τον Μωάμεθ τον Πορθητή όταν έφθασε στην Αθήνα το 1458 σαν μνημείο υπενθύμισης της Άλωσης της Πόλης το 1453, είχε ζητήσει από τον Παπανδρέου ο Τούρκος πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν.

Την ίδια ώρα η Τουρκία προβαίνει σε… άλλου είδους «ανακαινίσεις», "Ορθόδοξες εκκλησίες να μετατραπούν - μετά από ανακαίνιση -σε τσαμιά!" Έτσι ο ηλικίας 178 χρόνων Ναός του Αγίου Δημητρίου στο βόρειο τμήμα της επαρχίας της Σηλυβρίας «ανακαινίζεται», αλλά, όπως γράφει η τούρκικη εφημερίδα «Μιλλιέτ», οι εργασίες ανοικοδόμησης περιγράφονται ως «αποκατάσταση του τζαμιού του Μεσοχωριού»!

Μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, το 1923, (Συνθήκη Λωζάνης) Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ COUDENHOF-KALERGI ΕΠΙΒΛΗΘΗΚΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΗΣ ΛΩΖΑΝΗΣ !!! η εκκλησία χρησιμοποιείτο σπανίως ως χώρος λατρείας, αλλά πριν μερικά χρόνια προστέθηκε στο κτίσμα ένας μιναρές, χωρίς, ωστόσο, να αφαιρεθεί ο σταυρός.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κτίσμα είναι εκκλησία, ακόμα και αν για ένα μικρό χρονικό διάστημα χρησιμοποιήθηκε ως τζαμί», αναφέρει με δηλώσεις στην εφημερίδα ο αρχιτέκτονας Οκτάϊ Εκιντζί.

Σχολιαστές σημειώνουν ότι πολλές παλαιές εκκλησίες, που εγκαταλείφθηκαν με την ανταλλαγή των πληθυσμών, όταν δεν χρησιμοποιούνται ως χώροι λατρείας, συχνά γίνονται αποθήκες, αχυρώνες, στάβλοι.
Το γνωστό ανθελληνικό bulgarmak αναφέρει για το τζαμί της Έδεσσας (το Γενί Τζαμί «των Βοδενών» όπως γράφει - από όπου και η φωτογραφία) ότι ζητούν την επαναλειτουργία του οι μουσουλμάνοι του νομού Πέλλης. Όπως γράφει: «Απαιτείται δαπάνη αναστύλωσης 500.000 Ευρώ που θα καλύψουν από κοινού Τουρκία και Ελλάδα Ανακατασκευάζονται ήδη τα τζαμιά σε Τρίκκαλα, Γιανιτσά καιΜυτιλήνη».

Αναφέρει επίσης την ίδρυση Αλβανικής οργάνωσης στην Έδεσσα, με απόφαση του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Έδεσσας. Συνεχίζοντας λέει ότι οι αλλοδαποί εργαζόμενοι στο Νομό Πέλλας αριθμούνται στους 20.000 και στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι Αλβανοί Μουσουλμάνοι. Όλοι αυτοί «δεν διαθέτουν χώρο θρησκευτικής λατρείας. Η διάθεση Ισλαμικού τεμένους για τους αλλοδαπούς εργαζομένους είναι πλέον επιτακτική».

Και συνεχίζει: «Την τελευταία τριετία η Αλβανική κυβέρνηση ζήτησε επανειλημμένα την λειτουργία Ισλαμικών τζαμιών για τους 700.000 Αλβανούς μετανάστες στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι Μουσουλμάνοι».

--- Σημειώνεται ότι η πρώην υπουργός Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη, πριν τέσσερα χρόνια, είχε εκφράσει τη σκέψη ότι θα πρέπει να επαναλειτουργήσει το τζαμί του Μοναστηρακίου.

ΕΡΩΤΗΜΑ: Τι θα συμβεί λοιπόν με όλα αυτά τα τζαμιά που τα δύο τρία τελευταία χρόνια ανακαινίζονται και συντηρούνται; Θα μείνουν ως έχουν ‘απλά’ ανακαινισμένα; Είναι τυχαίο ότι τα έργα αυτά συμπίπτουν χρονικά με την αθρόα εισροή λαθρομεταναστών που προέρχονται κυρίως από ισλαμικά κράτη; Τι θα γίνει εάν οι μουσουλμάνοι που πλέον βρίσκονται σε κάθε πόλη της Ελλάδας απαιτήσουν να τους δοθούν για την τέλεση των θρησκευτικών τους καθηκόντων; Εάν χτιστεί το mega τζαμί στο Βοτανικό θα ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους ή θα τους ανοίξει περισσότερο η όρεξη;

Τι θέση θα πάρουν οι σημερινοί μας άρχοντες όταν έρθει η ώρα; Θα υπακούσουν σε τέτοιους είδους αιτήματα, πιθανόν και διαμαρτυρίες χιλιάδων μουσουλμάνων ή και σε τυχόν πιέσεις από το εξωτερικό; Δυστυχώς, η εξάπλωση του ιού της 'εαυτοφοβίας' (που προξενεί το σύνδρομο της ‘εθνοφοβικής / φιλοπολυπολιτισμικής παραζάλης’), από τον οποίο φαίνεται ότι έχει πληγεί η πλειοψηφία των ταγών/λαγών του έθνους, κάνει το ερώτημα αστείο...

Πυγή http://www.mixanitouxronou.gr