Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2016

Ευαγγέλιο Μαρίας Μαγδαληνής

Το γνωστικό Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής, είναι ένα από τα κείμενα του πρώιμου Χριστιανισμού, που βρέθηκε το 1945 μαζί με άλλα γνωστικά κείμενα στην περιοχή του Νάγκ Χαμαντί της Ανω Αιγύπτου και μας επιτρέπει να γνωρίσουμε μια άλλη πλευρά του χριστιανισμού και μια διαφορετική θεώρηση των πραγμάτων (πιο πνευματική κατά τους γνωστικούς). Ανήκει στα λεγόμενα "Απίκρυφα" ή δευτεροκανονικά Ευαγγέλια, όπως όνομαστηκαν στα κατοπινά χρόνια από την επικρατούσα Εκκλησία και δεν συμπεριλαμβάνονται στα "κανονικά" Ευαγγέλια της Καινής Διαθήκης.

Ένα από αυτά είναι και το Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής, της τόσο αμφιλεγόμενης προσωπικότητας, που ανά τους αιώνες, το όνομα της και μόνο έχει προκαλέσει έριδες και διαμάχες μεταξύ των υποστηρικτών και των επικριτών της. Είναι το μοναδικό Ευαγγέλιο από όλη την συλλογή (και οχι μόνο) του Νάγκ Χαμαντί, το οποίο γράφεται ή αποδίδεται σε γυναίκα.

Το συγκεκριμένο κείμενο το οποίο γράφτηκε κατα πρώτων στα αρχαία ελληνικά και κατόπιν μεταφράστηκε στα κοπτικά, παρουσιάζει μια Μαρία Μαγδαληνή, μία μορφή εντελώς διαφορετική απο αυτήν την οποία γνωρίζουμε. Το Ευαγγέλιο, έτσι όπως έφτασε μέχρι τις μέρες μας, σχεδόν μισοκατεστραμένο, ξεκινά από το κεφάλαιο 4 του πρωτοτύπου. Αναφέρεται στην περίοδο μετά την Ανάσταση του Κυρίου και την εμφάνιση του Ιησού στην Μαρία την Μαγδαληνή, όπου υποτίθεται και έγινε η αποκάλυψη, η βαθιά γνώση που μετέδωσε ο Ιησούς στην Μαρία.. Η Μαρία εδώ παρουσιάζεται ως η διορατική, η ενορατική, ως εκείνη που έχει ενωθεί πνευματικά με τον  Διδάσκαλο.

Το "Κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον" απεικονίζει, απο την πρώτη κιόλας φράση τις βάσεις των γνωστικών απόψεων. ΥΛΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. ΣΑΡΞ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΝΟΥ. Ανάσταση της ΨΥΧΗΣ και όχι της ΣΑΡΚΑΣ γιατί μόνο μεσά απο την ανάσταση της ψυχής μπορείς να δείς τον ανεστημένο κατά πνεύμα Ιησού! Εδω βρίσκουμε και μία αντίθεση μεταξύ γνωστικών και μη γνωστικών σχετικά με το θέμα "Ανάσταση".
Οι γνωστικοί πίστευαν στην πνευματική ανάσταση και όχι στην ανάσταση της σάρκας, όπως διακήρυτταν οι "ορθόδοξες" απόψεις.
Μάς λέει, ότι η αμαρτία και όλα τα κακά του κόσμου προέρχονται απο τον ίδιο τον άνθρωπο.
Προτρέπει να κάνει ο καθένας μας μία ενδοσκόπιση του έαυτού του, για να βρεί τον σώστο δρόμο που τελικά θα τον φέρει κοντά στην Βασιλεία, η οποία δεν ύπαρχει εξωτερικά, δεν είναι κάποιο μέρος, δεν μπορεί να σε πάρει κάποιος από το χερί και να σε οδηγήσει εκεί. Βρίσκεται εντός μας και μόνο εκεί θα πρέπει να την αναζητήσουμε!!!

Ένα άλλο στοιχείο του Ευαγγελίου, είναι ότι οι μαθήτες αναγνωρίζουν αρχικά την ιδιαίτερη σχέση που είχε ο Ιησούς με την Μαρία την Μαγδαληνή. Ένα στοιχείο που η "ορθόδοξη" άποψη, η οποία για τους δικούς της δογματικούς λόγους αρνείται να δεχθεί και αποφασίζει να ρίψει το "Κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον" στον κάλαθο των αχρήστων. Εδώ οι μάθητές, αναγνωρίζουν ότι ο Κύριος την αγαπούσε διαφορετικά από τις άλλες γυναίκες και σαν τέτοια ζητούν την συνδρομή της, όταν τους καταλαμβάνει ο φόβος για την σωματική απώλεια του Διδασκάλου και διστάζουν να πάνε να κηρύξουν το Ευαγγέλιο στούς Εθνικούς. Ζητούν να μάθουν αυτά που εκείνοι δεν γνωρίζουν. Εδώ η Μαγδαληνή γίνεται η εμψυχώτρια, το στήριγμα και η αγάπη που όλους μπορεί και τους αγκαλιάσει και τους παρηγορεί. Τους εξομολογείται την αποκάλυψη του Ιησού σχετικά με τον δύσκολο δρόμο της ψυχής πρός την απελευθέρωση και τους πειρασμούς (στο Ευαγγέλιο αναφέρονται ως οι επτά δαίμονες της ψυχής, που την καταδυναστεύουν), και τους οποίους πρέπει να νικήσει, ούτως ώστε τελικά να μπορέσει να προχωρήσει προς τον Θεό, να ανοιχθούν οι πνευματικοί της ορίζοντες και να δεχθεί το αληθίνο μύνημα του Ιησού.

Τελειώνοντας το "Κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον", παρουσιάζει αλληγορικά, την διαμάχη μεταξύ των δύο απόψεων!! Της γνωστικής άποψης με εκπρόσωπο την Μαρία την Μαγδαληνή και της "ορθόδοξης" άποψης, που στο κείμενο εκπροσωπείται απο τον Πέτρο. (Γνωρίζουμε, ότι οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος είναι η βάση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.)Ο Πέτρος στο κείμενο απορρίπτει την Μαγδαληνή, την αποκαλεί ειρωνικά "ΑΥΤΗ", από αγαπημένη του Κυρίου υποβαθμίζεται και γίνεται κατώτερη. Της λέει, συνηγορώντας με τον Ανδρέα, οτι δεν θα αλλάξουμε τις σύνηθειές (=δόγμα) μας επειδη το θές εσύ! Αμφιβάλει για το αν είχε επιλέγει από τον Διδάσκαλο, ως καλύτερη!! Κατηγορεί την Μαρία (δηλ. τη γνωστική άποψη), ότι καμώνεται πως έχει δεί τον Κύριο ώστε να δικαιολογήσει κάποιες παράξενες ιδέες, φαντασιοκοπίες και ψέμματα, που επινοεί η ίδια και τα αποδίδει σε Θεία έμπνευση. Δεν είναι δυνατόν να έχει αποκαλύψει ο Κύριος τέτοια πράγματα και μάλιστα σε μιά γυναίκα!! - Γνωρίζουμε ότι η θέση της γυναίκας μεσά στην "ορθόδοξη" άποψη δεν είναι και η καλύτερη που της έχει αποδωθεί - Δεν γίνεται δεκτή και απορρίπτεται. Όπως όμως, η Μαρία αντιμετωπίζει ευθαρσώς τον Πέτρο, έτσι και οι γνωστικοί που την θεωρούν πρότυπό τους, αμφισβητούν την εξουσία των ιερέων και επισκόπων της Ρωμαιοκαθολικής άποψης (Πέτρος), που βεβαιώνουν με επιμονή, οτι έχουν την Αποστολική διαδοχή απ΄ευθείας απο τον Πέτρο, άρα και κατά συνέπεια, ό,τι δεν συμφώνει με την άποψή τους ("ορθόδοξη" άποψη) είναι ΑΙΡΕΤΙΚΟ!!!!


ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗΣ
Τα λόγια του Ιησού σύμφωνα με το κατά Μαριάμ Ευαγγέλιον

1. Τι είναι η ύλη; Θα υπάρχει για πάντα; Ο Διδάσκαλος απάντησε : " Ό,τι γεννήθηκε, ό,τι δημιούργήθηκε, όλα τα στοιχεία της φύσης εμπλέκονται και συνδέονται μεταξύ τους. Ό,τι συντέθηκε θα αποσυντεθεί, όλα θα επιστρέψουν από εκεί που ξεκίνησαν, η ύλη θα ξαναγυρίσει στις απαρχές της ύλης. Ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτο". Ο Πέτρος του είπε : " Αφου λές ότι μπορείς να ερμηνεύσεις όλα τα στοιχεία της φύσης και του κόσμου, πές μας λοιπόν, ποιά ειναι η αμαρτία του κόσμου τούτου;" Ο Κύριος αποκρίθηκε και απάντησε : " Αμαρτία δεν υπάρχει από μόνη της. Οι άνθρωποι είναι εκείνοι που κάνουν την αμαρτία να υπάρχει, δρώντας εγκλωβισμένοι στις συνήθειες της φύσης τους, που είναι επιρρεπής στην μοιχεία, τότε είναι που γεννιέται η αμαρτία. Γι αυτό λοιπόν το ΦΩΣ ήρθε ανάμεσά σας, για να γίνει κομμάτι του εαυτού σας προκειμένου να τον επανενώσει με την ΠΡΩΤΗ ΟΥΣΙΑ, ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΡΧΗ!" Συνέχισε ο Διδάσκαλος και είπε : " Να γιατί αρρωσταίνετε και πεθαίνετε, γιατί αυτή είναι η συνέπεια των πράξεων σας. Γιατί κάνετε ό,τι σας απομακρύνει απο την ΖΩΗ... Ο νοών, νοείτω".

2. " Η προσκόλληση στην ύλη, γέννα ένα πάθος ενάντια στην Φύση, τότε προκαλείται αναστάτωση σε όλο το κορμί, γι' αυτό σας δίδω εντολή : ΖΕΙΤΕ ΕΝ ΑΡΜΟΝΙΑ.. Αν κάποιος από εσάς νόμιζει ότι χάνει τον δρόμο του, ας κοιτάξει εντός του, να ερμην εύσει και να ερμηνευτεί. από την μορφή της αληθινής του Φύσης. Ο έχων ώτα ακούειν, ακούετω". Αφού είπε αυτά ο Ιησούς τους αποχαιρέτησε λέγοντας : " Ειρήνη υμίν. Είθε η Ειρήνη μου να γεννηθεί και να πληρωθεί μέσα σας. Προσέξτε μην σας ξεγελάσει κανείς λεγοντάς σας : Ιδου! Νάτος! Μην παρασυρθείτε από λόγια ψευδών, γιατί η Βασιλεία των Ουρανων βρίσκεται εντός σας. ο Υιός του Ανθρώπου βρίσκεται μέσα σας. Αυτοί που τον ψάχνουν Τον βρίσκουν. Ακολουθήστε με! Κηρύξτε το Ευαγγέλιον της Βασιλείας των Ουρανών".

3. " Μήν προσπαθήσετε να επιβάλλετε άλλον κανόνα, παρά μόνον αυτόν για τον οποίο Εγώ υπήρξα Μάρτυς για τον οποίον μου απέκαλυψε ο Πατήρ μου και τον οποίον Εγώ απεκάλυψα σε εσάς. Μην προσθέσετε νόμους στους νόμους εκείνου που έδωσε την Τοράχ, για να μην γίνετε σκλάβοι τους"
4. Αφού είπε αυτά έφυγε. Οι μαθητές ήταν πολυ στεναχωρήμενοι και θλιμένοι έλεγαν μεταξύ τους : " Πώς να πάμε να κηρύξουμε στους Εθνικούς; Εδώ δεν σεβάστηκαν Εκείνον, πώς λοιπόν θα σεβαστούν εμάς;" Τότε σηκώθηκε η Μαρία, τους αγκάλιασε όλους και είπε : " Αδέρφια μου, μην λυπάστε και μην έχετε φόβους και δισταγμούς, γιατί Εκείνος είναι μαζί σας, θα σας συντροφεύει και θα σας προστατεύει. Ας δοξάσουμε λοιπόν το μεγαλείο του, αφού μας έχει ετοιμάσει για αυτό. Μας καλεί να γίνουμε βαθία Ανθρώπινοι". Με τα λόγια της η Μαρία, έστρεψε τις καρδιές τους προς το Καλό, και οι μαθητές φωτίστηκαν από τα λόγια του Δασκάλου.

5. Τότε ο Πέτρος είπε στη Μαρία : " Αδερφή, ξέρουμε καλά ότι ο Κύριος σε αγαπούσε διαφορετικά από τις άλλες γυναίκες. Πες μας λοιπόν τα λόγια που σου είπε εκείνος, αυτά που εσύ ξέρεις και τα οποία εμείς δεν γνωρίζουμέ" Η Μαρία τότε τους είπε : " Αυτό λοιπόν που δεν δόθηκε εις εσάς, εγώ θα σας το εξομολογηθώ"
6. Είδα ένα όραμα με τον Διδάσκαλο και Του είπα : " Διδάσκαλε, Σε αντικρίζω σήμερα σε αυτό το όραμα" Εκείνος της είπε : "Μακάρια εσύ που δεν τρομάζεις στην όψη μου, γιατί εκεί που είναι η καρδιά, εκεί είναι και ο θησαυρός" Τότε εγώ του είπα : " Κύριε, αυτός που έχει την χαρά να σε βλέπει, να βλέπει το οραμά σου, το βλέπει με τα μάτια της ψυχής ή με τα μάτια του πνεύματος;" Ο Δάσκαλος απάντησε : " Ούτε με τα μάτια της ψυχής, ούτε με το πνεύμα με βλέπει, αλλά με τον νου που είναι ανάμεσα στα δύο αυτός είναι που μπορεί να βλέπει και αυτός που ξέρει, που γνώριζει, που αγάπα"

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ
(Ο Ιησούς αποκαλύπτει στη Μαρία τον δύσκολο δρόμο της ψυχής προς την απελευθέρωσή της και την τελική ένωσή της με το Θείο.)

7. " Είπε η Επιθυμία : " Δεν σε είδα να κατεβαίνεις, αλλά σε βλέπω τώρα να ανεβαίνεις. Γιατί υποκρίνεσαι, αφού είσαι ένα με μένα;" Η Ψύχη απάντησε : " Εγώ σε είδα. εσύ δεν με είδες. Δεν με αναγνώρισες, ,ημουν μαζί σου όπως ένα ιμάτιο, κι εσύ δεν με ένιωσες." Αφού είπε αυτά η ψυχή έφυγε χαρούμενη.

8, Ύστερα παρουσιάστηκε στο τρίτο επίπεδο που καλείται Aγνοια Εκείνη κατέκρινε την ψυχή, λεγοντάς της : " Πού πηγαίνεις; Δεν ήσούν φυλακισμένη στην παρακμή; ΝΑΙ! Ησουν χωρίς κρίση και ήσουν σκλάβα". Η Ψυχή απάντησε : " Γιατί με κρίνεις; Εγώ κανέναν δεν έκρινα. Ημουν σκλάβα , όμως έγω δεν σκλάβωσα τίποτε. Δεν με αναγνώρισαν, όμως εγώ αναγνώρισα ότι Όλα όσα έχουν συντεθεί, θα αποσυντεθούν ουχί μόνον τα της γής αλλά και τα του ουρανού"

9. Λυτρωμένη από αυτό το τρίτο επίπεδο η Ψυχή συνέχισε να ανεβαίνει. Έφτασε στο τέταρτο επίπεδο το οποίο εμπεριέχει επτά εκδηλώσεις. ( Είναι οι επτά δαίμονες της ψυχής). Η πρώτη, είναι το Σκοτάδι. Η δεύτερη, η Επιθυμία. Η τρίτη, η Aγνοια. Η τέταρτη, η θανάσιμη Ζήλεια. Η πέμπτη, η σαρκική Μέθη. Η έκτη, η μεθυστική Σοφία. Η έβδομη. η δόλια Σοφία.

10. Αυτές είναι οι επτά εκφράσεις της Οργής που βασανίζουν την Ψυχή με ερωτήματα : " Από πού έρχεσαι, ανθρωποκτόνε; Πού πηγαίνεις πλανώμενη;" Η Ψυχή είπε : " Αυτό που με καταπίεζε θανατώθηκε, αυτό που με περιεκύκλωνε δεν υπάρχει πια. η επιθυμία μου έχει ξεθυμάνει, έχω απαλλαγεί από την άγνοια μου. Εξήλθα από αυτόν τον κόσμο χάρις σε έναν άλλο κόσμο, η παλιά εικόνα σβήστηκε χάριν μιάς καλύτερης εικόνας. Βαδίζω προς την Ανάπαυση εκεί που ο χρόνος αναπαύεται στην Αιωνιότητα του Χρόνου Πορεύομαι στη Σιώπη".

11. Αφού η Μαρία τους αποκάλυψε αυτά σώπασε. Διότι ο Κύριος μέσω της σιώπης μιλούσε μαζί της. Τότε ο Ανδρέας άρχισε να μιλά και είπε προς τους αδερφούς του : " Λοιπόν αδελφοί, τι έχετε να πείτε για αυτά που ακούσαμε; Προσωπικά, εγώ δεν πιστεύω οτι ο Διδάσκαλος είπε τέτοια λόγια, αυτές οι ιδέες δεν μοιάζουν με αυτές που εμείς γνωρίσαμε". Ο Πέτρος τότε πρόσθεσε : " Πώς μπορεί ο κύριος να μίλησε έτσι σε μιά γυναίκα, για πράγματα που ακόμη κι εμείς αγνοούμε; Δηλαδή να αλλάξουμε τις συνήθειές μας και να ακούσουμε όλοι αυτήν; Αληθινά την είχε διαλέξει και προτιμήσει σαν καλύτερη απο μας;" Τότε η Μαρία έκλαψε και είπε στον Πέτρο : " Αδελφέ Πέτρο, τι λογισμό έβαλες στην καρδία σου; Πιστεύεις ότι όλα αυτά τα είναι αποκυήματα του μυαλού μου, οτι έπλασα αυτό το όραμα και λέω ψέμματα στο όνομα του Κυρίου μας;"
12. Ο Λεβί τότε σηκώθηκε και είπε : " Πέτρο, πάντα ήσουν οξύθυμος και βλέπω να φέρεσαι με σκληρό τρόπο σε αύτη τη γυναίκα, όπως ακριβώς θα έκαναν και αυτοί που μας μισούν και είναι εναντίον μας. Αν ο Κύριος την επέλεξε, ποιός είσαι εσύ που θα την απορρίψεις; Γιατι ο Κύριος την ήξερε καλύτερα από όλους μας. Την αγάπησε περισσότερο από εμάς. Έχουμε λοιπόν καθήκον να καταλάβουμε, και να γίνουμε ΄Ανθρωπος σε όλο το Είναι. Ας τον αφήσουμε να γεννηθεί μέσα μας κι ας πιστέψουμε όπως Εκείνος μας είχε ζητήσει. Πάμε να κηρύξουμε το Ευαγγέλιο, χώρις να επιβάλλουμε άλλους κανόνες και νόμους πέραν από εκείνους των οποίων ο Κύριος μας ήταν Μάρτυς." Όταν ο Λεβί είπε αυτά, ξεκίνησαν για να κηρύξουν το Ευαγγέλιο της Βασιλείας.